رکوردشکنی در پرداخت سود سهام: واریز بیش از ۵۰ همت به ۲۲ میلیون سهامدار در ۵ ماه نخست ۱۴۰۴ وام خودروی جانبازان کاهش یافت پیش‌‎‎بینی قیمت دلار در روز سه‌شنبه (۴ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (سه‌شنبه ۴ شهریور ۱۴۰۴ ) | سکه امامی ۸۷ میلیونی شد افشای تفاوت قیمت فاحش تویوتا کرولا در تهران و دبی | شعبده‌بازی واردکنندگان خودرو ! اختلال در سامانه «برق من» | اختلال فنی بزودی رفع خواهد شد (۳ شهریور ۱۴۰۴) عودت وجه ۳۵ میلیارد ریالی به زائران و مجاوران در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ | پلمب ۲ واحد صنفی متخلف وزیر راه و شهرسازی: تسهیلات جدید برای تحویل واحدهای مهرگان مشهد تامین می‌شود ثبت‌نام ۲۴ ساعته برای حراج و پیش‌فروش سکه در مرکز مبادله ایران دستورالعمل تبصره ماده ۱۰۰ با امکان پرداخت اقساطی مالیات برای مودیان صادر شد (۳ شهریور ۱۴۰۴) از تشویق بخش خصوصی تا تنبیه بانک‌های استان| روایت نشست پرحاشیه وزیر راه با مجمع نمایندگان خراسان رضوی (۳ شهریور ۱۴۰۴) بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۳ شهریور ۱۴۰۴) | افزایش‌قیمت شدید آریزو ۵ بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۳ شهریور ۱۴۰۴) | بازار خودرو تکان خورد تلاش بابک زنجانی برای ری‌برند خبری با شمش‌های طلا | رمزگشایی از بازی رسانه‌ای «ب. ز» معروف توزیع بنزین روزانه رکورد زد ۲۳ هزار و ۵۵۷ نفر متقاضی نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی طی یک سال اخیر زمستان امسال قطعی گاز داریم؟ حجم و ارزش معاملات اوراق تسهیلات مسکن ۲۲ درصد افزایش یافت (۳ شهریور ۱۴۰۴) بورس ۳۳ هزار واحد ریزش کرد | گزارش وضعیت بازار سهام (۳ شهریور ۱۴۰۴) طرح مرکز آمار ایران برای پایش اطلاعات زائران مشهد مقدس کلید خورد همزمان با هفته دولت از ۸ پروژه بزرگ برق رسانی شهری و روستایی خراسان رضوی بهره‌برداری می‌شود حذف یارانه ۱۵ درصد افراد مشمول حذف در مرداد | ۱۵ میلیون نفر در ماه‌های آینده تعیین تکلیف می‌شوند نگاهی تحلیلی به ورود نخستین محموله ریلی از چین به سرخس | خراسان رضوی دروازه‌ای برای اقتصاد ایران قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۳ شهریور ۱۴۰۴) | عبور دلار از مرز ۹۵ هزار تومان طلا در مشهد کانال عوض کرد (۳ شهریور ۱۴۰۴) استاندار خراسان رضوی: برای ارتقای شاخص‌های اقتصادی استان باید گام‌های جدی و اساسی برداریم لزوم بازنگری حداقل دستمزد جامعه کارگری در سال ۱۴۰۴ چالش تعطیلی صنایع در پی خاموشی‌ها | بیم موج تازه بیکاری کارگران چالش جدی برای بازار تعمیرات غیررسمی تلفن همراه | آیفون ۱۷ تنها با قطعات اصل کار می‌کند
سرخط خبرها

افشای تفاوت قیمت فاحش تویوتا کرولا در تهران و دبی | شعبده‌بازی واردکنندگان خودرو !

  • کد خبر: ۳۵۴۱۷۹
  • ۰۳ شهريور ۱۴۰۴ - ۲۰:۱۳
افشای تفاوت قیمت  فاحش تویوتا کرولا در تهران و دبی | شعبده‌بازی واردکنندگان خودرو !
سوزوکی جیمنی و تویوتا کرولا در دبی اختلاف قیمتی فاحش دارند، اما در تهران با جادوی واردکننده‌ها، با قیمتی تقریباً برابر فروخته می‌شوند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ بازار خودرو در ایران همواره با تناقض‌های قیمتی آشکار در مقایسه با بازار‌های منطقه روبه‌رو بوده است. بر اساس داده‌های موجود، قیمت سوزوکی جیمنی صفر کیلومتر سه‌در دنده دستی در امارات حدود ۷۵ هزار درهم است که به صورت تقریبی ۲ میلیارد تومان در ایران فروخته می‌شود.

در مقابل، یک دستگاه تویوتا کرولا ۱/۲ لیتری صفر در امارات ۱۳،۶۲۰ دلار قیمت دارد که حدود ۱/۳۰۰ میلیارد تومان در ایران می‌شود. نکته عجیب اینجاست که هر دو خودرو در بازار تهران تقریباً با قیمت مشابه معامله می‌شوند؛ وضعیتی که نتیجه مستقیم رانت و انحصار واردکنندگان در بازار ایران است.

این ارقام مربوط به فروش تک‌دست در دبی هستند. در معاملات عمده، شرایط به‌مراتب متفاوت‌تر است. به‌عنوان نمونه، خرید تعداد بالای کرولا از چین زیر ۱۰ هزار دلار فاکتور می‌شود و با احتساب هزینه حمل (حدود ۱۰،۵۰۰ دلار) و نرخ ارز توافقی ۷۰ هزار تومانی، به رقمی حدود ۷۳۵ میلیون تومان می‌رسد.

یعنی همان خودرویی که در بازار ایران نزدیک به دو برابر این رقم معامله می‌شود.

افشای تفاوت قیمت  فاحش تویوتا کرولا در تهران و دبی | شعبده‌بازی واردکنندگان خودرو !

کارشناسان معتقدند بخشی از این اختلاف ناشی از بازاریابی و برندسازی و بخشی دیگر وابسته به ذائقه مصرف‌کنندگان ایرانی و البته بازی‌های شبکه نمایشگاه‌داران است.

نمونه روشن آن را می‌توان در خودروهایی، چون سوزوکی گرند ویتارا، میتسوبیشی اوتلندر، کیا اسپورتیج و مزدا ۳ دید؛ خودرو‌هایی که در مبدا شاید تنها ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار تفاوت قیمت داشته باشند، اما در بازار ایران گاه بیش از ۲ میلیارد تومان (۲۰ هزار دلار) فاصله پیدا می‌کنند.

یکی از فروشندگان بازار خودرو در گفت‌وگویی تأکید کرد: «مزدا ۲۰۲۵ اخیراً حدود ۲ میلیارد تومان افت قیمت داشته، اما برخلاف تصور، واردکننده نه تنها ضرر نکرده بلکه هنوز سود قابل توجهی هم می‌برد.»

به‌روزترین گزارش‌ها از امارات و چین هم این اختلاف فاحش را تأیید می‌کند؛ جایی که خودرو‌های اقتصادی و حتی نیمه‌لوکس با هزینه‌ای به‌مراتب کمتر از ایران قابل تهیه هستند، اما در بازار داخلی با قیمت‌های چندبرابری به فروش می‌رسند؛ شکافی که تا زمان اصلاح سازوکار واردات و مقابله با انحصار، پابرجا خواهد ماند.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->